Kezdőlap - Könyvtár

Egy kápó neve

106. Egy kápó neve
Kérdés: A Holokauszt történetében sajátos helyet foglalnak el azok a zsidók, akik önként, vagy parancsra szolgálták az átkozott németeket, azt remélve, hogy együttműködésük révén elkerülhetik fivéreik és nővéreik sorsát. Tetteik azonban végül csupán elodázták halálukat. Legtöbbjüknek akaratuk ellenére kellett végezniük a né-metek munkáját, vagyis kényszeríttették őket; mások naivul azt hit-ték, hogy pozíciójukat kihasználva segíthetik majd testvéreiket. Ám azt, aki bármi okból segítőkészen viszonyult a németekhez, a többi zsidó megvetette, és árulónak tartotta.
Egy férfit, aki kápóként szolgálta a németeket, urai halálra ítéltek. Zsidó hittestvérei jelenlétében jajveszékelve vallotta meg bű-neit, keserű könnyeket hullatott, és bocsánatért könyörgött Terem-tőjéhez gonosz tettei miatt.
Mivel a zsinagógában az a szokás, hogy a férfiakat a követke-ző formulával hívják fel a Tórához: „X.Y. (az illető neve), X.Y. fia, álljon fel!”, felmerült a kérdés, hogy kiejthető-e ennek a kápónak a neve, amikor a fiát felhívják a Tórához, vagy egy gonosztevő nevét sosem szabad többé kiejteni, amiképpen azt Salamon király is mondja a Példabeszédek könyvében: „A gonoszok neve feledésbe merül.”
Válasz: Mivel a férfi halála előtt megbánta bűneit, úgy rendelkez-tem, hogy meg lehet említeni a nevét. Azonkívül a fia érzéseit is figyelembe kell vennünk. Miért kellene megtiltani a fiúnak, egy val-lásos zsidónak, hogy szájára vegye apja nevét?
Ráadásul, mivel ezt a férfit kivégezték a németek, s ily módon mártírhalált halt, halála egyben vezeklés volt bűneiért. Említsük meg tehát a nevét, amikor a fia megteszi ezt a micvát, hogy érdemeket szerezzünk az apának a Jutalom Világában.

Softim

Szakaszunk – Softim (5Mózes 16:18–21:9.) – a közigazgatási adminisztráció (bíróság, rendőrség) szükségességének leírásával kezdődik, majd a királyválasztás módját írja elő, ha a nép királyt akar, a környező népek mintájára. Mózes megismétel itt egy sor tilalmat, amit már ismerünk a Tóra előző könyveiből, majd a menedékvárosok kijelöléséről értekezik, és azok működési szabályait ismerteti. A szakasz vége felé a hadviselés zsidó módozatait (felhívás a békére) és a hadkötelesek felmentési lehetőségeit ismerteti velünk az Írás.

Programok ()

 | 
H K Sz Cs P Sz V
       
       
       
       
       
       
további programok - naptár nézet
további programok - lista

Őszi Nagyünnepek ימים נוראים

Idén szeptember 24-én este köszönt ránk a zsidó újév, Ros Hásáná. A kétnapos ünnepen az ember teremtésének 5775-ik évfordulójára emlékezünk, és mintegy megújítjuk az Örökkévalóval kötött szövetségünket a világ létezésére és újjáteremtésére. Ezzel a két nappal veszi kezdetét a tíz bűnbánó nap, melynek betetőzése Jom Kipur (idén október 3-a estétől 4-e estéig), az Engesztelőnap, melyen 25 órát böjtölünk, bűneinket bánjuk, és megtérést gyakorlunk. A többi ünneptől eltérően ilyenkor nem szabad főzni, tüzet még tűzről sem gyújthatunk, és tilos közterületen/re/ről hozni-vinni dolgokat. Ez továbbá az egyetlen böjt, amit akkor is megtartunk, ha sábeszre esik. Megéri, mert ezen a napon eltőrlődnek a bűneink, "tiszta lappal" indulunk az új évben. A félelmetes napok leteltével következik az önfeledt öröm ideje, a Szukkot, sátoros ünnep (idén október 8-án este kezdődik és október 16-a estéjéig tart.). Melynek legvégén pedig a Smini Áceretet (október 15-16), és a Tóra örömünnepét (16-17) vígadjuk.

Naptár konverter

Válaszd ki a polgári vagy a zsidó dátumot, és klikkelj a megfelelő nyílra!
Polgári naptár
   
Zsidó naptár
   
Ha a keresett dátum naplemente utáni akkor adja meg a következő polgári dátumot!

Hírlevél

Ha szeretne értesülni az aktuális híreinkről, akkor iratkozzon fel hírlevelünkre.
Név:

E-mail: