Kezdőlap - Könyvtár

A gyermeket szülő és a gyermeket elvetélő nő szabálya

158. fejezet
A gyermeket szülő és a gyermeket elvetélő nő szabálya (4. pontban)
1. A gyermeket szülő nő, akár élve született a gyermek, akár holtan, sőt akár koraszülött korcsan, ha nem is volt vérzése, a szülés tisztátalanságában tisztátalan. A szabály szerint: ha fiú volt a gyermek, hét napig tisztátalan a szülés miatt, azután már számlálhatja a hét tisztulási napot, mely után alámerülhet a mikva fürdőjében; ha pedig leány a gyermek, tizennégy napig tisztátalan a szülés miatt, azután számlálja a hét tisztulási napot és merül alá a mikvavizében. De vannak helyek, ahol fiú születése után csak negyven nap múlva és leány szülése után csak nyolcvan nap múlva szoktak a nők a mikvafürdőben alábukni. Ott, ahol ez a szokás általános, nem szabad könnyíteni rajta. Mert van valami alapja, és ilyenre mondja az Írás (Pldb. I. 8.): Hallgass, fiam, atyád feddésére (erkölcsi oktatására) és ne vessed el anyád tanítását. A mi országainkban azonban nincsen e tekintetben megállapított szokás. Ami azt a szokást illeti, hogy fiú szülése után csak hat hét múlva, leány szülése után pedig csak kilenc hét után mennek a mikvába alámerülni és egyéb hasonló szokásoknak nincsen semmi alapjuk, és szent községekben már régen megszüntették a gáónim (a tóratudás fenségei, – legyen áldássá emlékük!).
2. Vannak, kik azt mondják, hogy fiú születése után a negyvenegyedik éjszakán, leány születése után pedig a nyolcvanegyedik éjszakán tartózkodni kell a férjnek nejétől, mert akkor tartani kell attól, hátha megindul a vérzés, ahogy havi hónapszámán szokott. Mások vitatják ezt. Lelkiismeretes ember vegye tekintetbe. Ha az asszony koraszülöttet vetélt el és kétséges, hogy fiút-e vagy leányt, férje tartózkodjék tőle a negyvennegyedik éjszakán is, meg a nyolcvanegyedik éjszakán is.
3. Ha a nő koraszülöttet vetélt el, bár nem is volt még annak gyermek alakja, hanem csak egy darab hús vagy bőr, vagy hasonló volt, köteles mégis szigorúan venni és magát leánymagzat szülése tisztátalanságában tartani avagy megkérdezni a törvénytudót, mert néha lehet a könnyebb szabályt alkalmazni. Ugyanígy cselekedjék, ha először a koraszülöttet vetélte el és azután lökte ki a burkot, habár az elvetélt magzat fiú volt, a burok miatt tartania kell a leány szülés tisztátalanságától is, avagy tegyen kérdést a törvénytudónál.
4. Ha a nő biztosan tudja, hogy nem esett teherbe, férje miatt a mikva vizében alá is merült, negyven nap közben pedig magzatot vetél el, nem kell ezt szülés tisztátalanságának tartania, mert negyven napon belül nem alakul ki a magzat, hanem legyen olyan mint az a nő, aki havi tisztulatlanság miatt elkülönült, ha nem is mutatkozott vérzés, bizonyára volt valami vérzése, de elveszett, mert lehetetlen az anyaméhnek megnyílása vérzése nélkül.

Dvárim

Heti szakaszunk – Dvárim (5Mózes 1:1–3:22.) – Mózes ötödik könyvének első szakasza, melyben az elbúcsúzó népvezér visszapillantó tükröt tart a nép elé, felemlíti az elmúlt negyven évben történteket, és figyelmezteti a népet a Tóra és parancsolatai betartásának fontosságára.
Ez a szakasz mindig a Tisá Beáv előtti szombaton kerül felolvasására, amit Sábát Cházonnak hívnak, a felolvasott Háftárá révén, ami Cházon Jesájáhu (Jesájá Viziója).

Programok ()

 | 
H K Sz Cs P Sz V
       
       
       
       
       
       
további programok - naptár nézet
további programok - lista

Három gyászhét és Tisá böáv תשעה באב

Az év legszomorúbb és legtragikusabb napja az áv 9-ei böjt, Tisá BeÁv. Idén 2014. augusztus 4.-e hétfő estétől augusztus 5.-e kedd estéig tart. Ezen a böjt- és gyásznapon egyszerre emlékezünk az Első Jeruzsálemi Templom i. e. 586-ban történt lerombolására és a Második Templom megsemmisülésére, amely szerencsétlen történelmi egybeeséssel i. sz. 70-ben ugyanezen a napon történt. Az Első Templomot a babilóniaiak fosztották ki és égették porig, a Másodikat a rómaiak. A Templomnak, a nép vallási központjának lerombolása nemcsak a vallásra mért súlyos csapást, hanem az első - később a második - zsidó állam megszűnését is jelentette, és a zsidók kiűzetését saját országukból. Az ezt megelőző, úgy nevezett három hét egy félnapos böjttel kezdődött Támuz 17-én (idén július 15-én.).

Naptár konverter

Válaszd ki a polgári vagy a zsidó dátumot, és klikkelj a megfelelő nyílra!
Polgári naptár
   
Zsidó naptár
   
Ha a keresett dátum naplemente utáni akkor adja meg a következő polgári dátumot!

Hírlevél

Ha szeretne értesülni az aktuális híreinkről, akkor iratkozzon fel hírlevelünkre.
Név:

E-mail: