Kezdőlap - Könyvtár

Az érintetlen hagyandó fagyümölcs tilalma

173. fejezet.
Az = == érintetlen hagyandó fagyümölcs tilalma (4 pontban)
1. Minden gyümölcsfának, akár zsidóé, akár nemzsidóé, még az alján ki nem lyukasztott cserépedényben növőnek is, az ültetésétől számított első három esztendőben tilos a gyümölcsöt, magvát, héját élvezni, használni. Ezt a három évet nem az ültetése napjától annak évforduló napjáig számítják, hanem, ha áb hó 15. előtt ültette, mivel a következő roshasonoig (újévig) még 44 nap van, az beszámít első esztendejének, mert 14 nap a megfogamzás ideje, ami után 30 nap abban az évben egy esztendőnek számít be és utána tisri havától számolja a 2 esztendőt. De ha áb hó 16-áná1 később ültette, nem számít be néki egy esztendőnek és a következő tisri havától kell három évet számlálnia.
2. A negyedik évben a gyümölcsöt = = = -nak, negyedik évi ültetvénynek mondják és kiváltást igényel. Hogyan kell az ily gyümölcsöt kiváltani? Miután már, kellően megérettek, leszedi őket, vesz egy ezüst érmet, vagy egy perutát (legkisebb ezüstpénznemet) érő már megengedett gyümölcsöt és ezt mondja: »Ezzel kiváltom a négy éves ültetvény gyümölcsét« és veszi az érmet, ill. a gyümölcsöt szétdörzsöli és a folyóba szórja. Izrael országán kívül erre a kiváltásra nem mondanak áldást.
3. Akár magvával, akár palántáján ülteti a fát, akár hogy az egyik helyből kitépi gyökerét és a másik helyre ülteti át a fát, mindenképen kötelezettek gyümölcse érintetlen hagyására. De ha egy ágat olt a másik fába, ugyanúgy ki egy ágat bújtat, azaz, hogy gödröt ás a földbe és belehúzza a fa ágainak egyikét és a közepén beföldeli, úgy hogy a másik oldalon a másik végehegye néz ki a földből, még ha le is vágja a fa törzséről, az orlo-érintetlen gyümölcs tilalma Izrael országán kívül arra nem érvényes.
4. Ha egy fát levágtak, de egy arasz magasságú törzs a földből látható maradt, akkor mindaz, ami ezután nő rajta orlo-ra használatlanhagyásra nem kötelezett, de ha egy arasz sem maradt, (amit hajt) orlo-ra kötelezett, ilyenkor az éveket a levágása napjától számítják. Ha a gyökerestől kitépett fának gyökerei a velük kivett földdel együtt maradtak, akár oly tűnyi vastagságban, amilyennel a szövés után a szövetet kifeszítik, nyilvánlévő, hogy más föld hozzátétele nélkül is megélhetne, akkor mentes az orlo tilalmától, ha bármily sok földet tett is később hozzá.
Téma: háláchá

Ácháré Mot

Szakaszunk – Áchré Mot (3Mózes 16-18.) – a Jom Kippuri Szentély-szertartás módozatait, áldozatait, ismerteti, elsősorban azt a gyakorlatot, hogy a szolgálattevő főpap ún. "bűnbakot" küld a pusztaságba, amely "magával viszi Izrael népének vétkeit".

Ezenfelül a szakasz – amit gyakran együtt olvasunk a következő, Ködosim, szakasszal – a zsidó élet szentségéről tárgyal, ezzel kapcsolatos vonatkozásban előírásokat tartalmaz.

Peszách פסח

  Kovászos eladási meghatalmazás kitölthető itt. A nyolcnapos ünnep (idén 2014. április 14. estétől április 22. estéig) a felszabadulás emlékét őrzi, és azt idézi, hogy Izrael gyermekei a kétszáztíz esztendős egyiptomi rabság után, több mint 3300 évvel ezelőtt tömegesen kivonultak Egyiptomból. A kivonulás történetét – amely Mózes küldetését, a fáraó kérlelhetetlenségét, az Isten rendelte tíz csapás sorozatát, majd a zsidók menekülését beszéli el – Mózes második könyvének 1–15. fejezete írja le.   Széder esték nagy választékban   Kapható az EMIH és a Chabad Kiadásában Az Örködés Éjszakája - Peszáchi Hágádá.  Film: Modell Széder Köves Slomóval                                                 Pesach in English

Naptár konverter

Válaszd ki a polgári vagy a zsidó dátumot, és klikkelj a megfelelő nyílra!
Polgári naptár
   
Zsidó naptár
   
Ha a keresett dátum naplemente utáni akkor adja meg a következő polgári dátumot!

Hírlevél

Ha szeretne értesülni az aktuális híreinkről, akkor iratkozzon fel hírlevelünkre.
Név:

E-mail: