Kezdőlap - Könyvtár

A fel- és lerakodás szabályai

189. fejezet
A fel- és lerakodás szabályai (6 pontban)
1. Aki találkozik az úton felebarátjával és (azt látja, hogy) annak barma roskadozik a terhe alatt, akár ha annyi teher volt is rajta, amennyit elbírhatna, akár több, mint amennyit elbírhat, neki micvakötelessége, hogy felebarátját a lerakódásban segítse, mert mondva vagyon (M. II. 23. 5.): »Fel kell segítened vele együtt«. És miután lerakódott, se hagyja ott a felebarátját a bajban, hogy elmenne tőle, hanem segítsen neki újra felrakódni, mert mondva vagyon (M. V. 22. 4.): «segítve segítsd fel«. Ha pedig otthagyja a felebarátját és nem segíti sem lerakódni, sem felrakódni, elmulasztja ennek a két parancsnak a teljesítését és egy tilalmat is megszeg, mely azt mondja (u. o.): «Ne lásd testvéred szamarát, stb.«
2. Ha segítette lerakódni és felrakódni, de a tereh megint leesett, köteles lerakni és felrakni másodszor is, százszor is, mert mondva vagyon (M. II. 23. 5.): »segítve segítsd« és (M. V. 22. 4.): felsegítve segítsd fel. Azért egy parsza (4 mil = 8000 rőf) távolságra el is kell kísérnie, hátha még szükség lesz rá, kivéve, ha a tereh gazdája mondja neki: nincs már szükségem reád.
3. A lerakódás segítségének parancsát ingyen tartozik teljesíteni, felrakodni azonban csak díjazás ellenében köteles és azért is, hogy vele megy, köteles a tereh gazdája fizetni neki.
4. Bálványimádó állatánál azonban (aki ezt maga sem gyakorolja és lásd a 191. fejezet 1. p-t), ha a nemzsidó hajtja a marháját, akár zsidóé a tereh, akár a pogányé, csak a lerakódásnál köteles segíteni, az állat kímélése miatt és ezért díjazást is elfogadhat, a felrakodásban nem köteles segíteni, de segítsen a gyűlölség elkerülése végett. Ha a bálványimádó nincs ott, hanem zsidó hajtja a marhát, akkor a felrakodásban is köteles segédkezni a zsidó fájdalma végett. Ugyanígy, ha az állat zsidóé és a tereh a pogányé, köteles a lerakódásban és felrakódásban is segíteni a zsidó fájdalma okából.
5. Írva vagyon (M. II. 23. 5.): Ha látod gyűlölődnek szamarát roskadozni terhe alatt, stb. ez a gyűlölő a hét pogány népe közül való (kiket a M. V. 7. 1. említ); (mert a le és felrakódásban való segítség parancsát nem ismerik és nem gyakorolják, csak az állat kímélése miatt) és nem zsidóra érti, mert hiszen hogyan is lehetne az egyik zsidó gyűlölője a másik zsidónak, hisz azt mondja az Írás (M. III. 19. 17.): Ne gyűlöld testvéredet a szívedben! ? Azt mondották a bölcsek (Pesz. 113. b.) pl. ha csak ő maga látta, hogy a másik vétkezett, figyelmeztette és az mégsem javult meg, akkor kötelessége gyűlölni, amíg meg nem tér és abba nem hagyja a gonoszságot, és mégis mindamellett, hogy még nem tért meg, ha teréhje mellett bajban találja, micvakötelessége segíteni őt a le- és felrakásban és nem szabad úgy otthagynia, mert hátha a vagyona miatt tovább késik ott és veszélybe juthat, a tóra pedig vigyáz Izrael lelkeire (személyeire) akár gonoszak, akár igazak, mert mind ragaszkodnak az Ö-óhoz és hisznek az alaptörvényben (Isten létében), mert úgy mondja a próféta (Jech. 18. 32.): Mondd meg nekik, ahogy élek, szól az Ö-ó Isten, nem kívánom a gonosz halálát, hanem azt, hogy visszatérjen gonosz útjáról és éljen.
6. Ha utazó karavánnak egyik tagjával megesett, hogy szamarának a lábai megroskadtak, a társaság többi tagjának nem szabad szamaraikkal eltávozni tőle és őt az úton egyedül hagyni. De ha a szamara összeesett, hogy egyáltalában már járni sem tud, szabad elválniuk tőle és nem kötelesek miatta kelleténél többet ott késniük. Ugyanígy, ha a szekereken utazó társaság tagjai egyikét érte valami baj, úgy hogy kénytelen keveset ott időzni, a bajt megjavítani, a társaságnak nem szabad tőle elválni, csak ha túl sokáig kénytelen ott késlekedni.
Téma: etikett

Mikéc

Szakaszunkban – Mikéc (1Mózes 41:1–44:17.) – Józsefet a börtönből egyenesen a királyi palotába szalajtják, hogy megfejtse a Fáraó álmát. Ez sikerül is neki és azonnali hatállyal alkirályi kinevezést kap, hogy előkészítse Egyiptomot a hét szűk esztendőre. Amikor ez eljön, az éhező országokból Egyiptomba jönnek gabonát venni és a Kánaánból jövők között vannak József testvérei is, akik annak idején eladták őt és apjának, az idős Jákobnak azt mondták, hogy vadállat tépte szét. József nem fedi fel magát, hanem követeli, hozzák le magukkal a "kicsit", Benjámint is. Amikor ez megtörténik, a József-dráma a végkifejlethez közeledik.

Programok ()

 | 
H K Sz Cs P Sz V
       
       
       
       
       
       
további programok - naptár nézet
további programok - lista

Hanukai programajánló

Hanuka ünnepe kiszlév hó 25-én kezdődik (idén 2014. december 16. este), és nyolc napig tart. Annak a győzelemnek állít emléket, amelyet a Mákkábeusok három évig tartó szabadságharc után arattak az Izraelt elfoglaló szíriai görögök fölött, és legyőzték a görögök hellenista zsidó támogatóit is, akik változtatásokat akartak bevezetni a zsidó vallásgyakorlatban. A harc polgári i. e. 165-ben a Jeruzsálemi Templom visszafoglalásával ért véget. A győzelemmel helyreállt Izrael szuverenitása is. A "chánuká" azt jelenti: "felavatás", s arra utal, hogy újra Isten oltalmába ajánlották a Templomot, amelyet a pogány bálványok és praktikák beszennyeztek.

Naptár konverter

Válaszd ki a polgári vagy a zsidó dátumot, és klikkelj a megfelelő nyílra!
Polgári naptár
   
Zsidó naptár
   
Ha a keresett dátum naplemente utáni akkor adja meg a következő polgári dátumot!

Hírlevél

Ha szeretne értesülni az aktuális híreinkről, akkor iratkozzon fel hírlevelünkre.
Név:

E-mail: