Kezdőlap - Könyvtár

Az öngyilkosoknál és más gonosz halálánál követendő szabályok

201. fejezet

Az öngyilkosoknál és más gonosz halálánál követendő szabályok (7 pontban)

1. Az öngyilkos a legeslegnagyobb gonosztevő, mert mondva van (1Mózes 9:5.): de véreteket a lelketektől kérem számon. A világ egy ember végett teremtetett, aki tehát egy lelket veszejt el Izraelből, az egész tele világot pusztít el. Ezért nem foglalkoznak vele, nem szakítják meg utána a ruhát, nem tartanak utána gyászt, de eltemetik, megmossák és halotti ruhába öltöztetik. A dolog szabálya: mindazt, amit az élők megtisztelése végett tesznek, megteszik vele. (Az árvája kádisa dolgában l. Chaszam Szofer Joré Déá 326., Imré És 122. szakasz döntvény, és Redách 30. döntvény.)
2. Általában bizonyítékok nélkül senki sem tartható gonosznak. Ezért, ha megfojtva, felakasztva, stb. találnak valakit, mindaddig, amíg feltehető, hogy talán más tette vele, nem tesszük fel róla magáról.
3. Ha kiskorú lett öngyilkos, olybá tekintjük, mintha szándék nélkül (véletlenül) tette volna. Miként a felnőttnél is, ha látható, hogy lelkét, eszét vesztve tette, azt mondjuk szándék nélkül tette. Ugyanígy, ha kényszerítő okok nyomása alatt tette, pl. félt a rá váró súlyos kínzásoktól, mint Saul félt, hogy a filiszteusok kényük-kedvük szerint bánnak majd vele, olyan mint más halott és ne vonjanak meg tőle semmit.
4. Amikor halott koporsóját viszik egyik községen át a másikba, ha a halott gerince bordáival még ép, sort állnak előtte, elmondják előtte a gyász áldását – és ha gyászolók vannak vele, a gyászolók vigasztalását. Ha pedig nem teljes már a halott gerincoszlopa, nem állnak mellette sort és nem mondják el sem a gyász áldását, sem a gyászolók vigasztalását.
5. Azt, akit megöltek, akár ítélet alapján végezték ki, vagy más módon, még ha törvényszegő volt is, meg kell gyászolni, merthogy emberek keze által halt meg és nem természetes halállal múlt ki, a halála – az engesztelése.
6. Azt, aki akár csak vágyakozásból és nem bűnös szándékkal szokott valamilyen bűnt elkövetni és azt nem bánja, nem vallja be halála előtt, ne tartsanak érte gyászt, de ha megbánta, meggyónta, meg kell gyászolni, ha tolvaj vagy rabló volt is.
7. Olyan egy vagy két éves gyermek halottért, akit apja vagy anyja kitérésekor szintén kitérítettek, nem kell gyászt tartani.

Ma van az Omer számlálás

3.

napja ez 0 hét 3 nap
olvasson tovább >>>

Ácháré Mot

Szakaszunk – Áchré Mot (3Mózes 16-18.) – a Jom Kippuri Szentély-szertartás módozatait, áldozatait, ismerteti, elsősorban azt a gyakorlatot, hogy a szolgálattevő főpap ún. "bűnbakot" küld a pusztaságba, amely "magával viszi Izrael népének vétkeit".

Ezenfelül a szakasz – amit gyakran együtt olvasunk a következő, Ködosim, szakasszal – a zsidó élet szentségéről tárgyal, ezzel kapcsolatos vonatkozásban előírásokat tartalmaz.

Peszách פסח

  Kovászos eladási meghatalmazás kitölthető itt. A nyolcnapos ünnep (idén 2014. április 14. estétől április 22. estéig) a felszabadulás emlékét őrzi, és azt idézi, hogy Izrael gyermekei a kétszáztíz esztendős egyiptomi rabság után, több mint 3300 évvel ezelőtt tömegesen kivonultak Egyiptomból. A kivonulás történetét – amely Mózes küldetését, a fáraó kérlelhetetlenségét, az Isten rendelte tíz csapás sorozatát, majd a zsidók menekülését beszéli el – Mózes második könyvének 1–15. fejezete írja le.   Széder esték nagy választékban   Kapható az EMIH és a Chabad Kiadásában Az Örködés Éjszakája - Peszáchi Hágádá.  Film: Modell Széder Köves Slomóval                                                 Pesach in English

Naptár konverter

Válaszd ki a polgári vagy a zsidó dátumot, és klikkelj a megfelelő nyílra!
Polgári naptár
   
Zsidó naptár
   
Ha a keresett dátum naplemente utáni akkor adja meg a következő polgári dátumot!

Hírlevél

Ha szeretne értesülni az aktuális híreinkről, akkor iratkozzon fel hírlevelünkre.
Név:

E-mail: