Kezdőlap - Könyvtár

A megkezdett gyászhétnek, a megkezdett gyászhónapnak és a tizenkét hónapnak szabályai

216. fejezet
A megkezdett gyászhétnek, a megkezdett gyászhónapnak és a tizenkét hónapnak szabályai (3 pontban)

1. A hetedik napon, mihelyst a vigasztalók eltávoztak a gyászolótól, szabad már ennek minden olyan dolgot végezni, mi a gyászhéten tiltva volt, mert azt mondjuk: a nap egy része annyi, mint az egésze, kivéve a házastársi érintkezést, mely tilos marad egész nap (még sötét helyiségben is). A mi vidékeinken, hol a hetedik napon nem szoktak már a gyászolókhoz vigasztalók jönni, várniuk kell addig az óráig, amely időben az előző napokon szoktak jönni, azaz amíg a zsinagógából az istentiszteletről kijönnek, mert akkor szoktak a gyászolókhoz jönni. Szintúgy, ha a gyász hetedik napja sabboszra esik, miután reggel kijönnek a zsinagógából, szabad már Tórát tanulnia.
2. A harmincadik napon is azt mondjuk, a nap egy része már annyi, mint egésze, és mert akkor nem jönnek vigasztalók, azért mindjárt napfelkelte után meg szűnik rá a harminc nap tiltó rendelkezéseinek hatálya. Ha a harmincadik nap sabboszra esik, szabad a sabbosz tiszteletére már erev sabbosz (előző napon) melegben megfürödnie, a sabboszruháit felöltenie, a zsinagógában visszamehet a helyére, de tilos megnyiratkoznia (mert ez szigorúbb tilalom).
3. Az apáért, anyáért rendelt tizenkét hónapi gyász végén nem mondjuk, hogy a nap egy része annyi, mint egésze, ellenkezőleg, még hozzátoldják az elhalálozás évforduló (Jahrzeit) napját is, amelyen még a gyászév minden rendelkezését meg szokták tartani, még ha sabboszra esik is. De ha szökőév volt, sem tartják az apáért, anyáért való gyászt tizenkét hónapnál tovább, és mert az egész tizenkét hónap már elhalálozás évfordulója (Jahrzeit) előtt letelt, a Jahrzeit napjára nem tér vissza a gyász.
Téma: gyász

Ácháré Mot

Szakaszunk – Áchré Mot (3Mózes 16-18.) – a Jom Kippuri Szentély-szertartás módozatait, áldozatait, ismerteti, elsősorban azt a gyakorlatot, hogy a szolgálattevő főpap ún. "bűnbakot" küld a pusztaságba, amely "magával viszi Izrael népének vétkeit".

Ezenfelül a szakasz – amit gyakran együtt olvasunk a következő, Ködosim, szakasszal – a zsidó élet szentségéről tárgyal, ezzel kapcsolatos vonatkozásban előírásokat tartalmaz.

Peszách פסח

  Kovászos eladási meghatalmazás kitölthető itt. A nyolcnapos ünnep (idén 2014. április 14. estétől április 22. estéig) a felszabadulás emlékét őrzi, és azt idézi, hogy Izrael gyermekei a kétszáztíz esztendős egyiptomi rabság után, több mint 3300 évvel ezelőtt tömegesen kivonultak Egyiptomból. A kivonulás történetét – amely Mózes küldetését, a fáraó kérlelhetetlenségét, az Isten rendelte tíz csapás sorozatát, majd a zsidók menekülését beszéli el – Mózes második könyvének 1–15. fejezete írja le.   Széder esték nagy választékban   Kapható az EMIH és a Chabad Kiadásában Az Örködés Éjszakája - Peszáchi Hágádá.  Film: Modell Széder Köves Slomóval                                                 Pesach in English

Naptár konverter

Válaszd ki a polgári vagy a zsidó dátumot, és klikkelj a megfelelő nyílra!
Polgári naptár
   
Zsidó naptár
   
Ha a keresett dátum naplemente utáni akkor adja meg a következő polgári dátumot!

Hírlevél

Ha szeretne értesülni az aktuális híreinkről, akkor iratkozzon fel hírlevelünkre.
Név:

E-mail: